Emilia - min åsikt om skarpa bett

Nu ska jag skriva min åsikt om att rida på skarpa bett, tillexempel jaktkandar, pessoabett och allt det andra.

jag tycker att man kan rida på vilket bett som helst. inte ska ni bry er om någon rider på skarpt bett?
det är handen som gör vilken effekt bettet gör i hästens mun.

Jag tycker det är helt rätt att rida på ett skarpt bett om man kan hantera det och inte slita och dra i munnen, för om du har en stark häst/ponny som du inte kan hantera när du rider, på ett vanligt tränsbett, så gör det mer skada om du bara sliter och drar, för ifall du har ett lite skarpare bett så gör det somsagt ingen skada om du kan hantera det - och då funkar det att rida ordentligt också. :)

VAD TYCKER NI OM SKARPA BETT?
 




Kommentarer
Postat av: Melinda

Precis dom du säger så är det inte så jättefarligt om ryttaren vet hur man ska hantera betten. Men själv tycker jag inte alls om skarpa bett, jag tror att hästarna som springer/skenar osv spinger "ifrån" bettet. Därför tycker jag att det är bättre utan bett, då hästen brukar bli mycket mer avslappnad utan ett bett som stör i munnen.

2012-01-23 @ 16:22:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0